Jutun lähetti Vastakkainasettelu , Helmikuun 14, 2012 kello: 18:30:29
Re: Uudet agilitysäännöt?Vastineena juttuun: Re: Uudet agilitysäännöt?, jonka kirjoitti: Hyppytekniikka , Helmikuun 14, 2012 kello: 17:18:01:
Hyppytekniikka kirjoitti:
» Haluaisin tässä hyppykorkeuskeskustelussa ottaa esille koirien hyppytekniikat ja rakenteet.» Pikkumaxeista ei nyt ole epäilystäkään, etteikö matalammat hyppykorkeudet olisi parempia niille. Korkeat hypyt on niin pienillä koirille todella suuri rasitus. Toisessa ääripäässä ovat isot ja raskaat koirat, kuten belgianpaimenkoirat. Niillä on niin suuri massa, että korkeiden hyppyjen hyppäämisestä tulee niille helposti ongelmia.
» Australainpaimenkoirat ovat muutoin ominaisuuksiltaan suunnilleen bordercollien luokkaa, mutta ne ovat hieman raskaampia kuin bordercolliet. Niiden ruumiinrakenne ei sovellu korkeiden hyppyjen hyppäämiseen ilman seuraamuksia. Australianpaimenkoirat hyppäävät usein selkä suorassa tai selkä taipuneena väärään suuntaan ja pää ylhäällä.
» Bordercolliet ovat maxiluokan kuninkaita keveytensä ja elastisuutensa takia. Bordercolliet ovat alunperin tasaisessa maastossa paimentavia koiria. Ne eivät osaa luontaisestikaan hypätä. Jotkut yksilöt ovat hyviä hyppääjiä, mutta suurin osa bordercollieista hyppää huonosti. Ne hyppäävät usein liian kaukaa, selkä linkulla ja pää ylhäällä. Ne tiputtelevat paljon rimoja ja ovat tapaturmille alttiita.
» Käytännössä millään maxirodulla ei ole sopiva rakenne eikä hyppytekniikka 65cm esteiden hyppäämiseen. Missään muussa luokassa ei tule yhtä paljon estettä päin hyppäämisiä tai rimojen pudotuksia kuin maxiluokassa.
Belggarit painavia?
Näissä keskusteluissa on mielestäni ollut vastakkainasettelu hyppykorkeus - kasvava vauhti. Rajatapaukset ovat sitä mieltä, että hyppykorkeus, kun osa on mieltä, että vauhti.
Tuskinpa kukaan väittää, että hyppykorkeudella (puhuisin mieluummin laskeutumiskorkeudesta) ei olisi vaikutusta tukirakenteiden rasituksiin. Rajatapaukset tuntutuvat mielipiteissään olevan mieltä, jossa vauhdin merkitystä tukirakenteiden rasittavuuteen vähätellään tai ei kommentoida.
Mitä lähempänä ollaan ääriolosuhteita (nopeus, voima, elastisuus...) sen riskialttiinpaa ja suurempia loukkaantumiset ja vammat ovat. Omasta mielestäni korkeuden suhteen ei olla vielä lähelläkään ääriolosuhdetta, kun taas nopeus alkaa ilman matalampia korkeuksiakin olla liian lähellä ääriolosuhdetta.
Puhutaanko A-esteestä. Pitäiskö pysäytyskontakti A-esteellä kieltää? A-esteellä koiran etupään ja selän tukirakenteisiin tulee moninkertainen rasitus verrattuna hyppykorkeuksiin.
Rimojen korkeuteen sen verran, että riman korkeudella ei juurikaan ole merkitystä tipahtaako rima vain ei, mikäli koiralla on taipumus rimoja pudotella. Vika on hyppytekniikan puolella ei rimakorkeuksissa.