Jutun lähetti ITe , Lokakuun 2, 2012 kello: 12:20:13
Re: Kohta voi köyhä heittää hyvästit tälle lajille :/Vastineena juttuun: Re: Kohta voi köyhä heittää hyvästit tälle lajille :/, jonka kirjoitti: Eivät kaikki hinnat nouse , Lokakuun 2, 2012 kello: 09:07:05:
Ensinnäkin tuo 16,34 on Suomen Pankin antama vertailulaskuri, jossa on huomioitu indeksi. Tältä osin minun tehtäväni ei ole ottaa lainkaan kantaa siihen onko laskurin esittämä summa oikea vai väärä. Sen ovat toteuttaneet sen tason asiantuntijat, etten ala sitä kiistämään.
Sen sijaan tuohon Sinun esittämääsi Nokia vertaukseen voisin ottaa kantaa useammaltakin eri kantilta:
- Väitätkö, että vaikkapa historian ehkä yhden suurimman teknologiamullistuksen merkitys on samaa luokkaa kuin agilityssa tapahtunut kehitys? Väittäisin, että tuo on meille konkareille jopa imartelevaa, mutta valitettavasti en kuitenkaan voi olla kanssasi samaa mieltä. Ei teknologian kehitystä voida korvata hintajoustolla eikä hintajoustolla teknologian kehitystä. Toki niillä on ristikkäisjoustoa, mutta vain tietyin rajoituksin. Optimaaliset kertoimet ovat olemassa, mutta niiden oikeiden muuttujien määrittäminen etukäteen on jo vaikeampaa.
- Kaikella tuotannolla, ompa se sitten tavaroita tai palveluita, on olemassa oma kriittinen pisteensä, minkä jälkeen sen tuottaminen on kannattamatonta. Tappiollista toimintaa ei koskaan kannata harjoittaa ainakaan pitkällä aikavälillä. Siksi on aina hyvä tiedostaa mikä on omakustannushinta. Toki voidaan toimia eri hintastrategioilla ja niin toimitaankin. Kaikessa toiminnassa tärkeintä on kuitenkin, että tuote on kunnossa. Huonoa tuotetta kukaan ei osta, vaikka myisit sitä mihin hintaan. Maailman parastakaan tuotetta ei osteta, jos ei ole tarvetta sen käytölle. Agilitykilpailuissa tuote muodostuu vaikkapa olosuhteista (pohja, lämmitys, sähköinenajanotto..), ajankohdasta, tuomarista, palkinnoista, palveluista jne.. Tuotteen tulee vastata odotuksia ja huutoonsa tulee vastata. Kaikesta huolimatta tuo "tuoteajattelu" on vain niitä lainalaisuuksia, jotka vääjäämättä vaikuttavat ihmisten käyttäytymiseen. Yhdistyksen tarkoitus on toimia jäsentensä parhaaksi ei sinällään myydä mitään. Varsinkaan ei myydä mitään sellaista, joka olisi jäsenistön edun vastaista. Alihintaan ja tappiolla ulkopuolisille tarjottu kilpailuun osallistuminen olisi jäsenistön edun vastaista toimintaa varsinkin kun se vielä kaiken muun hyvän lisäksi toteutettaisiin jäsenistön työpanoksin.
Koska vertaat noihin kännyköihin, niin olisitko todella valmis maksamaan saman hinnan IPhonesta, Nokian tai Samsungin huippumalleista. Tuskimpa vaan. Siksi hinnat niissä vaihtelevat. Hinnan muodostuksen kuvio vaihtelee jopa saman valmistajan tuotannossa, joten yksinkertaisesti ei ole vain yhtä oikeaa hintaa koskaan olemassa ja sekin vaihtelee koko ajan monistakin eri syistä. Jotkin tuotteet ovat myös joillekin asiakassekmenteille liian kalliita ja jotkut teknisetratkaisut toisille riittämättömiä. Tätä asiaa voitaisiin erilaisine minimikalkyyleineen ja lineaarisineopitimointineen ja markkina-analyyseineen vatvoa vaikka kymmeniä vuosia pääsemättä absoluuttiseen oikeaan vastaukseen. Se on kuitenkin varmaa, että kilpailijamäärät kertovat, ollaanko oikealla tiellä vai ei.