Jutun lähetti Ajanoton käynnistäminen , Lokakuun 3, 2012 kello: 21:31:46
Re: Sääntömuutokset kokouksessa - - ohjaajan palaaminen lähtöönVastineena juttuun: Re: Sääntömuutokset kokouksessa - - ohjaajan palaaminen lähtöön, jonka kirjoitti: Sanni , Syyskuun 30, 2012 kello: 19:27:01:
Sanni kirjoitti:
» Itse kaipaisin sääntöihin selvää ohjetta miten tuomari toimii kun ohjaaja palaa takaisin lähtöön ylitettyään lähtölinjan. Nythän säännöissä vain sanotaan, että tuomari voi puhaltaa pilliin jos lähtö kestää kauan.» Olen saanut kerran hylyn palattuani lähtöön, koska koira oli noussut seisomaan ja liikkunut hieman eteenpäin. Tuomari hylkäsi suorituksen ilman mitään pilliinpuhalteluja. Eikä hän myöskään maininnut tällaisesta linjasta mitään rataantutustumisessa. Kuulemma ihan yleinen käytäntö. Tosin itse en ole tähän koskaan sen jälkeen törmännyt.
» Asiasta on ilmeisesti olemassa joku ohjeistus, mutta tällaisen tavallisen harrastajan silmiin se ei ole vielä tullut.» Nykyään en uskalla palata koiran luokse ensimmäisen esteen takaa, jos vaikka taas saa hylyn ennen kuin on edes ehtinyt lähteä liikkeelle. :D
» Nimin. Ikuisesti katkera :D
Tuomareiden "omissa" ohjeissa on mainittu tuo lähtöön palaaminen.
Vastaavasti itse sääntökirja ei tunne kuin esim. allaolevat syyt:ESTEKOHTAINEN ARVOSTELU JA VIRHEET
Hylkääminen
koira asetetaan uudelleen lähtölinjan taakse sen jo kertaalleen
ylite)yä lähtölinjan (ellei tuomari ole tätä määrännyt)Ratavirhe
ohjaaja kulkee merkkitolppien välistä (ajano)o käynnistyy)
Kaikki ratavirheet tuo)avat viisi (5) virhepiste)ä.
a) ohjaajan virheet
ohjaaja kulkee lähtö‐ tai maalinjaa osoi)avien tolppien välistä
ohjaaja koskee koiraansa saaden siitä etua
ohjaaja koskee esteeseen saaden siitä etuaEli, jos ajanotto olisi jo käynnistynyt ja olisit vienyt koiran takaisin istumaan, olisi asia ok. Tai jos olisit mennyt niin lähelle ensimmäistä estettä, että olisit riman yli kurouttautuessa käynnistänyt ajanoton, olisi seurauksena ollut vitosen virhe.
Tätäkin sääntöä tuomarit tuntuvat toteuttavan oman mielen mukaan. Esim. jos ekan esteen kohdalla on hyvä tehdä niisto, niin aika moni siinä huitaisee omalla kädellään ajanoton käyntiin. Vitonenhan siitä kuuluisi tulla, mutta ei läheskään aina tule.