Sen jälkeen, kun olet kirjoittanut vastineesi, "paina" painiketta "Kirjaa / add". Huom! Vain kerran. After you have written your follow up, "push" button "Kirjaa / add". Note! only once.
Teen vastineen
Subject:
Viesti / Message: turvallisuus kirjoitti: » Kirjekurssilla? kirjoitti: » » ratamestari kirjoitti: » » » juuppi kirjoitti: » » » » ...ja joillain tuomareilla on ollut epäloogisia, jopa vaarallisia linjoja esteille, joten en halua ottaa riskiä oman koiran kanssa. Tehdään paikkoja joissa on törmäysvaara koiran kanssa, täydestä vauhdista vinoja linjoja kontaktiesteille ynnä muuta. .... Joku vastuu radan turvallisuudesta on myös tuomarilla. » » » » » » Sen verran tarkennetaan että myös joku vastuu radan turvallisuudesta on myös ratamestarilla. Ratamestari on kuitenkin se henkilö jonka pitäisi pystyä rata tarkistamaan ja hyväksymään ennen kilpailun alkua. Ratamestarin oikeuksiin myös kuuluu ehdottaa tuomarille muutoksia rataan (esim estekulmiin) jos toteaa että tämä ei ole turvallinen. » » » Esimerkiksi kontakteille, renkaalle ja pituudelle tulisi olla aina suora lähestyminen. » » » » » » Terveisin, ratamestarikurssin käynyt :) » » Missähän "ratamestari" on kurssinsa käynyt? Ei toivottavasti ainakaan nyt ihan hiljan järjestetyssä... Sen verran hyvä oli opetus, että olis noloa tehdä tuollaista virheitä. » » Kontakteille ei siis todellakaan tarvitse saada suoria lähestymisiä, eli kaikenlaiset vinot linjat on aivan sallittuja. » Taitaa olla liiankin itsestäänselvyys, että ratojen kuuluu olla turvallisia, kun siitä ei isommin ole sanottu säännöissä. » Tuomarin ohjeesta (FCI:n Judging Guidelines suomennos)löytyy seuraava teksti: "Turvallisuuden nimissä koiralla tulisi olla suora lähestyminen pituudelle, renkaalle, okserille ja suoralle sarjalle. Lähestymissuunta ja koiran vauhti olisi myös huomioitava kontaktiesteillä." » Eli "ratamestari" on varmaan saanut oppiinsa turvallisuusnäkökulman tuon ohjeen mukaisesti. Säännöt eivät näköjään kiellä sitä, etteikö kontaktiesteille voi olla vaikka kuinka vino ja vauhdikas lähestyminen. Mutta luulen, ettei sellaisia kukaan tuomari tahallaan tee eikä kovin usein edes vahingossa. » Niin ja hyvä tuomari "kehtaa" jopa säkäluokkien välissä muuttaa estekulmia tai vastaavaa, jos huomaa jonkin kohdan yllättäen tuottavan turvallisuusongelmia.
Optional Link URL: Link Title: Optional Image URL: