Jutun lähetti tulihan se selvitys , Huhtikuun 13, 2011 kello: 18:53:53
Re: B-maajoukkueen näyttökisat vuonna 2011Vastineena juttuun: Re: B-maajoukkueen näyttökisat vuonna 2011, jonka kirjoitti: ex-bemari , Huhtikuun 8, 2011 kello: 17:27:06:
Suomen Agilityliiton hallitus on vahvistanut agilityn huippu-urheilua koskevan osastrategian vuosille 2011-2015.
Tavoitteena on suomalaisten koirakoiden menestys kansainvälisissä arvokilpailuissa. Arvokilpailuihin osallistuvilla yksilö- ja joukkuekoirakoilla tulee olla realistiset mahdollisuudet voittaa ja sijoittua kolmen parhaan joukkoon kilpailuluokassaan.
Tavoitteisiin pyritään seuraavin keinoin:
1 Kansainvälisiin arvokilpailuihin valittujen edustusjoukkueiden koirakot ovat nopeudeltaan ja suoritusvarmuudeltaan kansainvälistä huippuluokkaa
SAGI nimeää vuosittain edustusjoukkueen FCI:n alaisuudessa järjestettäviin kilpailuihin (AWC, EO; lukuun ottamatta EO junior) sekä PKU:n alaisuudessa järjestettävään Pohjoismaiden mestaruuskilpailuun. Muihin kansainvälisiin arvokilpailuihin nimetään edustaja/edustusjoukkue harkinnan mukaan.
Edustusjoukkueiden koirakoiden valinnassa lisätään koirakon nopeuden painoarvoa. Strategiakauden aikana otetaan käyttöön ranking-systeemi, jonka perusteella koirakot lunastavat osallistumisoikeuden maajoukkueen karsintakilpailuun ja jota voidaan käyttää muiden edustusjoukkueiden valinnassa. Maajoukkuetta vahvistetaan lähettämällä päävalmentaja kauden tärkeimpiin kansainvälisiin arvokilpailuihin.
2 Kansalliset arvokilpailut ja muut kovan tason kansalliset kilpailut kannustavat ohjaajia asettamaan henkilökohtaisia kehitys- ja tulostavoitteita
SM-kilpailut ja maajoukkueen karsintakilpailu pidetään lähtökohtaisesti ennallaan. Strategiakauden aikana kansallisten arvokilpailujen määrää kasvatetaan Halli-SM-kilpailulla siten, että arvokilpailukautta saadaan jatkettua talvikaudelle. Lisäksi Suomeen pyritään luomaan kovan tason kilpailusarja, joka kokoaa suomalaiset huippukoirakot samoihin kilpailuihin.
3 Suomalainen tuomaritoiminta on korkeatasoista ja tukee suomalaisen agilityn paikkaa kansainvälisen kehityksen eturintamassa
Kansallisten arvokilpailujen tuomareiksi valitaan kokeneita ja arvostettuja tuomareita, jotka ovat selvillä agilityn kansainvälisestä tasosta. Tuomarien perus- ja jatkokoulutusta uudistetaan, ja koulutuksessa huomioidaan lajin kansainvälinen kehitys. Agilitytuomarien kanssa pyritään kehittämään järjestelmä, jolla tuomaritoiminnan laatua pystytään seuraamaan. Suomalaisten agilitytuomarien kansainvälistä verkostoitumista tuetaan.
4 Valmennustoiminnalla luodaan perusta ja puitteet huippukoirakoiden kehittymiselle ja menestymiselle
B-maajoukkueen toiminnasta luovutaan. Kauden aikana käynnistetään alueellinen valmennustoiminta. Alueella toimivien seurojen keskuudesta kootaan alueellisia valmennusryhmiä, joiden tavoitteena on potentiaalisten koirakoiden suunnitelmallinen ja kokonaisvaltainen kehittäminen. Strategiakauden lopulla alueellisesti luvaavista koirakoista on tarkoitus koota valtakunnallinen Talenttitiimi (Talent Team).
Maajoukkuekoirakoista, Suomen Mestareista sekä muista kansallisen tason huippukoirakoista muodostetaan valtakunnallinen Huipputiimi (Top Team). Huipputiimin tavoitteena on valmentaa suomalaisia huippukoirakoita optimaalisiin kilpailusuorituksiin kansainvälisissä arvokilpailuissa.
5 Valmentajakoulutuksen kautta vahvistetaan suomalaisten agilityvalmentajien osaamista lajin eri osa-alueilla
Valmentajakoulutus aloitetaan yhteistyössä urheiluopiston kanssa. Tavoitteena on, että ensimmäisen vuosikurssin osallistujat saavat SAGIn hyväksymän valmentajan pätevyyden lisäksi liiton kouluttajan oikeudet. Liiton kouluttajilla on jatkossa oikeus vetää koulutusohjaajakursseja. VOK-hankkeen mukaisen valmentaja- ja ohjaajakoulutuksen kehittämistä jatketaan tasoilla I-III.
6 Suomessa tehtävä agilityn tutkimus- ja kehitystyö on korkeatasoista ja varmistaa pysymisen lajin kansainvälisen kehityksen kärjessä
Agilityyn liittyvien opinnäytetöiden ja muiden tutkimusten määrää pyritään kasvattamaan. Strategiakauden loppupuolella luodaan stipendijärjestelmä tukemaan lajin tutkimus- ja kehitystyötä.
7 Lajin viestintä on näkyvää ja lisää tunnettuutta suuren yleisön ja yhteistyökumppanien silmissä
Agilityn arvokilpailuviestintää tehostetaan ja yhteistyökumppanien kanssa kehitetään uusia viestintäkonsepteja. Strategiakauden aikana pyritään luomaan avainmediat, joissa huipputason agilitysta uutisoidaan säännöllisesti.