Jutun lähetti totta kai , Elokuun 25, 2011 kello: 16:26:09
Re: Uusi halli ?Vastineena juttuun: Re: Uusi halli ?, jonka kirjoitti: laaturi , Elokuun 24, 2011 kello: 19:36:23:
laaturi kirjoitti:
.» Kaupallisten valmentajien ja toimijoiden suhteen voisi vielä kiinnittää sellaiseen huomiota, että maksavalla asiakkaalla tulisi olla oikeus reklamoida saamastaan palvelusta ja sen laadusta. Harmittavan usein ei koulutus ole vastannut sitä, mitä on luvattu tai vaikkapa ryhmätilanteessa harjoitusaika on jaettu epätasaisesti. Eihän ravintolassakaan joku saa yhtä perunaa ja toinen kolmea, jos on sama annos tilattu ja veloitus on sama! Vielä jos asiakkaan koira tai asiakas itse ei vastaa tiettyjä "ihanteita", voi palvelun laatu olla jopa heikkoa.
» Yhdistyksen harjoitukset vedetään usein talkooperiaatteella, joten siellä ei samanlaista kaupallisuuden ja laadun vaatimusta tarvitse ollakaan. Toivoisin, että rahasta kouluttajat miettisivät tätä laatu puolta myös ;)
Totta kai ostamastaan tuotteesta saa reklamoida, jos se ei vastaa lupauksia. Ei kaupallinen agilitykoulutus tässä poikkea muista palveluista. Täytyy vain ostaessa olla tarkkana, että lupauksista löytyy konkreettista näyttöä. Vaikkapa koulutuksen (netti)mainos tai yhdistyksen sopimissa koulutuksissa kouluttajalta saatu sähköposti, jossa yksilöidään esim. koulutusaika / koirakko voisi olla tälläinen näyttö.
Tässäkin palvelussa, niin kuin monessa muussakin, toinen puoli on tietysti sekin että ostajan odotukset voivat olla ylimitoitettuja. Laadukaskaan koulutus ei tee kaikista mestareita kuten ei taitavakaan kampaaja saa joka muijasta aikaan missiä. Kun palvelussa vielä on mukana eläimiä, tulee mukaan monia tekijöitä joihin paraskaan kouluttaja ei voi muutaman tunnin aikana vaikuttaa. Esimerkiksi koiran motivaatio on tälläinen tekijä, tekniikan hienosäätöä saattaa olla vaikeaa tehdä jos koira ei halua liikkua. Koulutus sen kohdalla on silloin pakostakin motivaation kasvattamiseen tähtäävää ja saattaa tietysti sitten esim. poiketa luvatusta teemasta. Silloin laatua voikin olla kyseisen koiran motivaation kasvattamisharjoittelu läpi koirakon koulutukseen luvatun ajan, ei se että kaikki yrittävät tehdä saman harjoituksen.
Jännityksellä jäämme odottelemaan ensimmäisiä virallisia reklamaatioita ja esim. kuluttajaasiamiehen reaktiota niihin.