Jutun lähetti Ismo Teivainen , Syyskuun 30, 2011 kello: 23:53:26
Re: Miten ymmärtää tämä?Vastineena juttuun: Re: Miten ymmärtää tämä?, jonka kirjoitti: tieteilijä. , Syyskuun 30, 2011 kello: 23:12:58:
Minä en ole nähnyt SAGIn paperia, enkä kommentoi sitä. Olen monessa eri yhteydessä todennut, että jokainen voi hyödyntää omaa materiaaliaan niin kuin tahtoo ja jalostaa sitä eteenpäin. Mielestäni on kuitenkin mahdoton kuvio, jos opinnäytetyötä ei voitaisi käyttää SAGIn koulutuksessa myös tulevaisuudessa. Mikä olisi vaikkapa mentorin asema suhteessa oppilaaseen? Mikä on mentorin työn arvo? Kysymyksiä on hyvin monia. On täysin eri asia, jos joku tekee tilaustyön kuin opinnäytetyön.
Minusta olisi aivan kelvollista esittää vaikkapa samanlaisia käyttöoikeuksia kuin yliopiston gradujen tai ammattikorkeakoulun tutkielmien kohdalla noudatetaan. Niitä käytetään hyvin monipuolisesti ja pelisäännöt ovat kai kohtuullisen selvät. Se ei millään lailla rajoittaisi SAGIn oikeuksia materiaalin käyttöön. Se ei myöskään mitenkään estäisi tutkielman tekijää jatkossa jalostamasta materiaalista omaa kaupallista tuotettaan jos hän näkisi sen tarpeelliseksi. Se on kuitenkin mielestäni mahdoton kuvio, että SAGI alkaisi maksamaan jotain rahallista korvausta opinnäytetöistä. Silloin SAGI ensin maksaisi suuren osan koulutuskustannuksista ja vielä joutuisi maksamaan opinnäytteistä. Kaiken hyödyn saisi se yksittäinen kurssilainen ilman mitään omia velvoitteita. Siinä tapauksessa koko valmennusjärjestelmä olisi mielestäni tarpeeton ja syytä kuopata tuossa muodossa. Tuskin harrastajat olisivat sellaista valmiita rahoittamaan. Tosiasiassa kaikki kärsisivät.
Mielestäni kenenkään ei ole pakko osallistua valmentajakoulutukseen. Sillä tavalla 100 % varmuudella suojaa omat tietonsa. Koulutuksella voi ja pitää olla kohtuullisia ehtoja, jotka palvelevat kokonaisuutta. Hyötyjä ei mielestäni voi olla ainoastaan valmentajaoppilas muttei myöskään ainoastaan SAGI. Tasapaino on löydettävä.
Kohtuudella niiden, jotka tuntevat tällä tavalla oikeuksiaan loukattavan tulisi itse esittää malli, jossa tasapaino toteutuisi. Paino on sanalla "tasapaino". Paino ei ole sanoilla "oma taloudellinen hyöty".
Suosittelen tutustumaan SAGIn sivuilta löytyneeseen kurssiohjelmaan.
Omalta osaltani päätän kommentoinnin tähän, koska en ole minkäänlaisessa vastuussa tässä projektissa enkä sitä koskevassa päätöksenteossa. Toivon kuitenkin ihmisten miettivän vähän pidemmällä aikavälillä mitä onnistunut valmennusjärjestelmä voisi tuoda mukanaan.
10.-12.2.2012
Koulutuksen sisältö ja tavoitteet
Ryhmäytyminen, Rami Saarijärvi
Fyysinen toimintakyky osa 1, Pekka Rindell
HV-elimistä ja kestävyyskunto
kuormitus ja palautuminen
piip- testi kestävyyskunnon mittarina
Kokonaisvaltainen lähestyminen agilityurheiluun, whats agility all about?, Steve Croxford (UK)
Tunteja yhteensä 18h30.3.-1.4.2012
Opettaminen ja oppiminen, Pekka Valtonen
Mentaalivalmennus osa 1, Minna Marsh
Paine ja mielenhallinta, ajatusten, tunteiden ja toiminnan dynamiikka
Fyysinen toimintakyky osa 2, Pekka Rindell
TULE
Voima, nopeus, liikkuvuus
Ohjelmointi ja valmennussuunnitelma
Lihaskuntotestistö valmennuksen apuna
Agilityn ohjaussysteemit; alustus aiheeseen ja aivoriihi agilityn ohjaussysteemeistä
Liikeanalyysi agilityn ohjaus- ja estetekniikat; alustus etätehtävälle
Pennun ja agilitykoiran tyypillisimmät vammat ja niiden ehkäisy, ELT Anu Saikku-Bäckström
Tunteja yhteensä 1914.-16.9.2012
Valmennuksen filosofia, Marko Malvela
Urheilijasta valmentajaksi
Yksilöurheilijasta joukkueurheilijaksi
Mentaalivalmennus osa 2, Minna Marsh
Keskittymisen taito, Itsetunnon ja minäkuvan kehittäminen
viestintämallit
Fyysinen toimintakyky osa 3, Juha Koskela
Valmennuksen tukitoimet; lihashuolto ja liikuntavammojen ehkäisy
Koiran oppimisen perusteet, ohjaajan ja koiran välisen suhteen luominen, koiran perustaidot (lajista riippumatta), Tommy Wiren
Tunteja yhteensä 20h9.-11.11.2012
Valmennuksen filosofia, Marko Malvela
Fyysinen toimintakyky osa 4
Taito ja sen opettaminen
Liiketaitoharjoittelu
Ravinto ja terveyden edistäminen, Anna Ojala
Inbody
Agilityn turvallisuustekijät (esteet, rata, pohja, koirien käsittely)
Liikeanalyysitehtävien purku
Koiran fyysisen kunnon kehittäminen (Lotta Vuorela)
Tunteja yhteensä 18hNäyttötilaisuudet vuonna 2013
- Koulutustilaisuuden suunnittelu ja toteutus.
- Näyttötilanne on todellinen koulutustilaisuus tai sen osa, jonka järjestelyt ja markkinointi hoidetaan osana opiskelua
- Tapahtuma muodostaa kiinteän kokonaisuuden ja se toteutetaan omassa toimintaympäristössä
- Tapahtuma arviointiin osallistuu kouluttajatiimin jäsen sekä lajiasiantuntija